با-مسئولیت-محدود

شرایط کلی ثبت شرکت با مسئولیت محدود

با مسئولیت محدود | یکی از رایج ترین نوع ثبت شرکت در ایران، ثبت شرکت هایی با مسئولیت محدود است. ثبت این نوع شرکت ها فرایند و شرایط ساده ای دارند و از این رو بیشتر افرادی که تمایل دارند اقدام به ثبت شرکت نمایند، به سراغ این نوع شرکت ها می روند. برای ثبت شرکت های مختلف، لازم است برخی مراحل و شرایط خاص در نظر گرفته و طی شود. از این رو لازم است پیش از اقدام به ثبت شرکت، در مورد این شرایط و مراحل اطلاعات کسب کنید.

برای ثبت شرکت هایی با مسئولیت محدود حداقل دو نفر برای انجام امور تجاری نیاز است. اما حداکثری برای آن تعیین نشده است. هر یک از این شرکا سرمایه ای را وارد شرکت می کنند که بسته به میزان سهام خود در تعهدات و قروض شرکت سهیم هستند. یعنی این نوع شرکت ها نمونه ای از شرکت هایی هستند که بیشتر توسط دوستان و اعضای یک خانواده به ثبت می رسند.

نیازی نیست برای ثبت شرکت هایی با مسئولیت محدود تعداد اعضای مشخصی، مثلا ۱۰ نفر وجود داشته باشد. بلکه می توان این شرکت ها را با حداقل دو نفر به ثبت رساند. تنها نکته ای که باید در خصوص ثبت این نمونه از شرکت ها در نظر بگیرید، این مسئله است که هر کس بسته به آورده ای که دارد مسئولیت ضرر و زیان شرکت را بر عهده خواهد گرفت. همچنین سود دریافتی ایشان نیز بسته به میزان سهام و آورده او در شرکت است.

مدارک مهم برای ثبت شرکت محدود

برای این که افراد متقاضی بتوانند اقدام به ثبت شرکت هایی با مسئولیت های محدود نمایند، باید برخی مدارک مهم را ارائه کنند. از جمله:
۱. ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی تمام اعضای ثبت شرکت
۲. ارائه یک آدرس با کد پستی جهت ثبت محل شرکت
۳. ثبت شماره تماس تمامی اعضای شرکت
۴. ثبت نام ثنا

البته افرادی که فرایند ثبت شرکت را به افراد متخصص در این زمینه می سپارند، باید مدارک دیگری نیز به آنها ارائه کنند. همچون:

۱. تقاضانامه ثبت شرکت و تکمیل و امضای آن توسط تمامی سهامداران.
۲. دو جلد اساسنامه شرکت و امضای آن توسط تمامی سهامداران.
۳. دو جلد شرکت نامه ثبت شرکت مسئولیت محدود و تکمیل و امضای آن توسط تمام سهامداران.
۴. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی که توسط تمام سهامداران امضا شده باشد.

اعضای شرکت با مسئولیت محدود نیازی به ارائه مدرک تحصیلی خاصی نخواهند داشت. تنها در صورتی که آنها تمایل به ثبت شرکت مهندسی یا دیگر شرکت های مشخص شده در قانون داشته باشند، نیاز به ارائه مدرک تحصیلی برای کسب مجوز خواهند داشت. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر مقداری از آورده شرکت غیر نقدی است، باید تقویم نامه توسط کارشناس رسمی دادگستری ارائه شود.

مهمترین نکات برای ثبت شرکت مسئولیت محدود

افرادی که تمایل دارند اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت های محدود نمایند، اصولا در مورد شرایط قانونی ثبت شرکت اطلاعاتی ندارند. از این رو ممکن است درگیر مشکلات بسیاری شوند. این افراد باید پیش از هر نوع اقدامی، ابتدا در مورد نکات مهم ثبت شرکت اطلاعات لازم را به دست آورند. از جمله این نکات، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمام سهامداران شرکت به میزان سهم الشرکه ای که در زمان ثبت شرکت سرمایه گذاری نموده اند، در قبال قروض و دیون شرکت مسئولیت دارند. از این رو مسئولیت آنها محدود بوده و نام شرکت نیز از این رو مسئولیت محدود ثبت شده می شود.
  • سرمایه ای که در این نوع شرکت ها وجود دارد، به سهم الشرکه تقسیم می گردد نه به میزان سهامی که سرمایه گذاران در شرکت دارند. از این رو در این نوع شرکت ها برگه ای با نام سهم الشرکه برای هر فردی صادر نمی شود.
  • در شرکت هایی با مسئولیت های محدود، هرگونه نقل و انتقال سهامی باید صورتجلسه شده و به ثبت برسد. پس از آن نیز باید یک نسخه از سند انتقال به سازمان ثبت ارائه شود.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت های محدود

در حالت کلی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ۱۴ روز کاری زمان لازم است. لازم است در این پروسه ثبت شرکت، سهامداران ابتدا مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و سپس به سامانه ارائه کل ثبت شرکت ها مراجعه نمایند. پس از آن در این سامانه باید مشخصات اولیه و کلی افراد متقاضی را به ثبت برسانند. در مرحله بعد به ترتیب و اولویت نام اعضای اصلی ثبت شرکت را در سامانه ثبت کنند.

حال نوبت به ثبت موضوع فعالیت، میزان سرمایه اولیه شرکت، نشانی شرکت و سمت اشخاص و دیگر شرکای شرکت می رسد. در صورتی که این شرکت دارای شعبه دیگری است، باید در این مرحله مشخصات آن شرکت نیز به ثبت برسد. در صورت تایید تمامی این اطلاعات، نوبت به بارگزاری اساسنامه و شرکت نامه می رسد. می توانید با تکمیل کردن اساسنامه و شرکت نامه پیش فرض در سامانه، تایید نهایی را دریافت کنید.

در مرحله بعد ثبت شرکت با مسئولیت محدود، باید منتظر تایید یکی از اسامی ثبت شده توسط اداره ثبت شرکت ها بنماید. در نهایت اسناد و اوراقی که سامانه در اختیار شما قرار می دهد را در دو نسخه پرینت کنید و به امضای تمام اعضای شرکت برسانید. سپس تمامی این مدارک را در یک پاکت مشخص قرار داد و آن را به اداره ثبت شرکت ها پست کنید.

با اتمام این مراحل شماره ثبت شرکت به عضو اصلی ارسال شده و او باید در روزنامه رسمی آگهی ثبت شرکت را منتشر نماید. با اتمام این مراحل فرایند ثبت شرکت به اتمام خواهد رسید.

همه چیز در مورد شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود طبق تعریف ماده ۹۴ قانون تجارت، شرکتی است که به قطعات سهام تقسیم بندی نمی شود. حداقل اعضای شرکت با مسئولیت محدود باید ۲ نفر باشند. شرکا به میزان سرمایه ای که وارد شرکت می کنند، مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را بر عهده می گیرند. در این مقاله به نحوه نامگذاری، پرداخت و اخذ روزنامه رسمی، مجامع عمومی شرکت و دلایل انحلال شرکت خواهیم پرداخت.

قوانین نامگذاری شرکت مسئولیت محدود

نامگذاری شرکت مسئولیت محدود تابع قوانین و مقرراتی است که در ماده ۹۵ قانون تجارت توضیح داده شده است. این قوانین عبارتند از:

  • در نامگذاری شرکت باید حتما عبارت “با مسئولیت محدود” ذکر شود. در غیر این صورت شرکت ممکن است، با شرکت های تضامنی اشتباه گرفته شود. طبق قانون تجارت، شرکت های تضامنی شرکت هایی هستند که شرکا در برابر بدهی های شرکت مسئول می باشند. در شرکت های تضامنی در صورت نبود منابع مالی در شرکت، حساب شخصی شرکا برای پرداخت بدهی و دیون شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برخلاف شرکت های تضامنی، نام هیچ کدام از شرکا نباید در نامگذاری شرکت با مسئولیت محدود استفاده شود. در غیر این صورت فرد مورد نظر باید شخصا و به تنهایی مسئولیت تمامی بدهی ها و دیون شرکت را بر عهده بگیرد.

هیئت نظار در شرکت مسئولیت محدود چه وظایفی دارد؟

تشکیل هیئت نظار در هر شرکت مسئولیت محدود الزامی نیست و طبق ماده ۱۰۹ قانون تجارت فقط در شرایطی که تعداد شرکا بیش از ۱۲ نفر باشند، باید حتما تشکیل شود. هیئت نظار متشکل از ۳ نفر بوده و به مدت یک سال از بین شرکا انتخاب می گردند. دقت داشته باشید که هیئت نظار نباید از اعضای هیئت مدیره یک شرکت با مسئولیت محدود باشند. وظایف هیئت نظار عبارتند از:

  • بررسی پرداخت تمام سرمایه نقدی شرکت و بررسی تسلیم تمام سهم الشرکه غیر نقدی به شرکت
  • دعوت از شرکا برای تشکیل مجمع عمومی عادی شرکا با فواصل حداقل یک سال
  • دعوت از شرکا و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده
  • تدوین گزارشی شامل بررسی دفاتر قانونی و کلیه اسناد شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی
  • اعلام خطاها و اشتباهات صورت های مالی به مجمع عمومی
  • هیئت نظار باید حداقل ۱۵ روز قبل از تشکیل مجمع گزارش خود را ارائه کند تا شرکا یا نماینده آنها برای ارائه توضیحات در مورد خطاها در مجمع حاضر شوند.

مجمع عمومی سالیانه شرکا

وظیفه مجمع عمومی سالیانه شرکت مسئولیت محدود، تصمیم گیری در مورد فعالیت های مختلف شرکت است. تصمیمات کلی شرکت باید در مجمع عمومی سالیانه اتخاذ شوند. مجمع عمومی با حضور صاحبان حداقل نصف سرمایه شرکت رسمیت پیدا می کند. اگر بعد از دعوت مجدد از شرکا باز هم این حضور میسر نشد، تصمیمات با حضور اکثریت شرکا حتی اگر در مجموع نصف سرمایه شرکت را در اختیار نداشته باشند، اتخاذ خواهد شد.

مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده شرکت مسئولیت محدود در زمان های معینی که در اساسنامه شرکت قید شده است، تشکیل می گردد. مجمع عمومی فوق العاده با حضور شرکایی که حداقل سه چهار سرمایه شرکت را در اختیار داشته باشند، تشکیل می شود، مگر این که در اساسنامه شرکت، روش دیگری تعیین شده باشد. وظیفه این مجمع، اتخاذ تصمیمات راجع به تغییر در اساسنامه و همچنین افزایش و کاهش سرمایه است. مجمع عمومی فوق العاده در مورد هر گونه تغییر در اساسنامه به جز تغییر تعهدات شرکا و یا تابعیت شرکت تصمیم گیری می نماید.

نحوه پرداخت و اخذ روزنامه رسمی

مدیران شرکت مسئولیت محدود باید فعالیت های تاسیس، تغییرات و انحلال شرکت خود را در روزنامه رسمی چاپ کنند. روزنامه رسمی برای اطلاع رسانی عمومی از فعالیت های شرکت انجام می شود. فرایند پرداخت و اخذ روزنامه رسمی به صورت زیر است:

  • مراجعه به سایت روزنامه رسمی به آدرس http://www.rrk.ir
  • ثبت نام در سایت روزنامه رسمی
  • وارد کردن آدرس و کدپستی برای دریافت نسخه کاغذی روزنامه رسمی
  • کلیک روی قسمت هزینه آگهی
  • وارد کردن شماره مکانیزه آگهی که از اداره ثبت شرکت ها اخذ شده است.
  • مشاهده و بررسی آگهی
  • پرداخت هزینه آگهی

دلایل منحل شدن شرکت مسئولیت محدود

  • از بین رفتن موضوع فعالیت و یا هدف تاسیس شرکت
  • اتمام مدت زمان فعالیت شرکت مسئولیت محدود
  • ورشکستگی شرکت
  • تصمیم شرکایی که بیش از نصف سرمایه شرکت را در اختیار دارند
  • فوت یکی از شرکا (اگر در اساسنامه شرکت ذکر شده باشد)
  • از بین رفتن نیمی از سرمایه شرکت و تصمیم برخی از شرکا برای انحلال (در صورتی که شرکای دیگر به خرید سهم شریک تمایل نداشته باشند)

شما می توانید، برای تاسیس، تغییرات و انحلال شرکت مسئولیت محدود از خدمات موسسه ثبتی آریا استفاده نمایید.

فهرست