شرایط و مدارک لازم برای اخذ کد کارگاهی

یکی از مهمترین اقداماتی که باید هر شخصی پس از ثبت شرکت انجام دهد، گرفتن کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی است. این کد در اصل برای بیمه نمودن تمام افرادی که در شرکت مشغول به فعالیت هستند لازم است. باید لیست این افراد توسط موسس شرکت تهیه شده و برای بیمه نمودن آن را به سازمان تامین اجتماعی رد کند.

بهترین و مناسب ترین زمان دریافت کد کارگاهی، ۱۵ روز پس از ثبت شرکت مورد نظر است. برای انجام این کار لازم است به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی در حوالی شرکت مراجعه نموده و از طریق واحد بازرسی لیست افراد شاغل در شرکت را برای بیمه شدن رد کنید. البته لازم است برای این اقدام ابتدا آدرس محل فعالیت افراد شاغل در شرکت را تایید نموده و سپس فرم تشکیل پرونده مطالباتی را از بازرسی شعبه بیمه دریافت کنید.

پس از پر کردن فرم و تهیه مدارک دیگر، مجددا به شعبه بیمه تامین اجتماعی مراجعه نمایید. از آنجایی که برای ثبت کد کارگاهی لازم است موسس چند بار به سازمان بیمه مراجعه نماید، برخی از افراد این فرایند را به افراد متخصص در این حوزه می سپارند. آنها همانطور که می توانند فرایند ثبت شرکت را به خوبی طی کنند، کد بیمه کارگاهی را نیز در مدت زمان مطلوب برای شرکت دریافت خواهند نمود.

مهمترین مدارک برای دریافت کد کارگاهی

اشخاصی حقیقی و حقوقی هر یک برای دریافت این کد باید مدارک مشخصی آماده کنند. این مدارک با یکدیگر متفاوت بوده و از این رو لازم است در زمان تهیه آن توجه نمایید. از جمله مهمترین مدارکی که باید اشخاص حقیقی برای دریافت کد ارائه نمایند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه مالک
  • ارائه اصل و تصویر پروانه کسب، بهره برداری، تولید، عوارض نوسازی یا اجازه کار سال گذشته شهرداری
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه کارفرما
  • ارائه تصویر و اصل سند مالکیت، سرقفلی، حقوق صنفی و اجاره نامه
  • ارائه تصویر و اصل مدارک شراکت و بهره برداری در صورتی که شخص حقیقی شریک داشته باشد
  • ارائه قبوض تلفن، آب و برق در صورتی که کارگاه جواز کسب نداشته باشد

از سوی دیگر شخص حقوقی باید برای دریافت کد کارگاهی مدارک دیگری را ارائه نماید. از جمله این مدارک باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارائه تصویری از قبض تلفن
  • تصویر و اصل روزنامه رسمی پس از ثبت آگهی شرکت و آگهی تغییرات
  • تصویر و اصل سند مالکیت یا اجاره نامه محل شرکت
  • نامه اعلام تاسیس شرکت مورد نظر
  • ارائه اصل و تصویر از تمام صفحات اساسنامه
  • ارائه تصویر و اصل موافقت اصولی یا اظهارنامه ثبت شرکت

پس از ارائه تمامی این مدارک، تعداد کارگران شرکت شناسایی شده و پرونده بیمه آنها تشکیل خواهد شد. در نهایت کد کارگاهی به فرد متقاضی اختصاص داده خواهد شد.

مراحل دریافت کد بیمه کارکنان شرکت 

کارفرما پس از تهیه تمامی مدارک کارکنان شرکت و لیست افراد مشمول بیمه، باید به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند. این مراجعه باید حضوری انجام شود. اما بروز برخی تغییرات در سازمان تامین اجتماعی منجر شده است تا برخی از این مراحل به صورت اینترنتی طی شوند. لازم است کارفرما مدارک مورد نظر را به بازرسی شعبه تحویل دهد.

در مرحله بعد دریافت کد کارگاهی، پرسشنامه نام نویسی به کارفرما ارائه خواهد شد. کارفرما باید این پرسشنامه را با دقت پر کرده و پس از انجام آزمایش های مربوطه مجددا به شعبه مورد نظر مراجعه نماید. مدارک باید به بازرسی شعبه تحویل داده شود تا فرایند ثبت نام برای دریافت کد بیمه سپری گردد. در نهایت به هر کارمند شماره بیمه ۸ رقمی اعطا خواهد شد، که کارفرما باید بسته به شماره های دریافت نموده، لیست افراد مشمول دریافت بیمه را به شعبه مورد نظر ارسال نماید.

مدت زمان دریافت کد بیمه کارگاهی چقدر است؟

به طور کلی اگر فرد متقاضی در مدت زمان کوتاهی اقدام به ارائه تمامی مدارک به بازرسی بیمه نماید، حداکثر پس از ۳۰ روز کد بیمه کارکنان شرکت به آدرس شرکت ارسال خواهد شد. اما برای این که سرعت دریافت این کد افزایش یابد، لازم است کارفرما لیست دقیقی از کارگرانی که مشمول بیمه تامین اجتماعی می شوند را تهیه نماید.

این لیست باید به صورت ماهیانه و بدون در نظر گرفتن ترتیب استخدام کارگران و نوع قراردادشان تهیه شود. در نهایت حداکثر تا پایان آخرین روز از ماه، لیست به سازمان تامین اجتماعی ارسال گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که اولین لیست بیمه کارکنانی که تهیه می شود، باید همراه با اصل و تصویر شناسنامه کارکنان مورد نظر باشد.

این مدارک برای دریافت کد کارگاهی باید به واحد نام نویسی بیمه ارائه شود؛ تا کارکنان شماره بیمه خود را دریافت کرده و از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند. افرادی که قادر به طی کردن این مراحل برای دریافت کد بیمه نیستند، می توانند انجام این مراحل را به افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، بسپارند.

موسسه ثبتی آریا با تخصص و تجربه در این امر آماده همکاری و ارائه مشاوره آنلاین به صورت کاملا رایگان کنار شما مشترکین و متقاضیان محترم خواهد بود

فهرست